Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.

Ampros produkter utvecklas för användarna

Hur vet man som företag vilka verktyg marknaden behöver? Jo, man frågar och man lyssnar. God produktutveckling börjar hos kunden.

Nu är den här. Den stora förvandlingen. Våra fordon elektrifieras och en hundra år gammal bransch förändras i grunden. Vi ser batterifabriker i Norrland och laddstolpar på stormarknadens parkering. Bilbranschen skriker efter ingenjörer med elkompetens. Det är följdeffekter på följdeffekter – ända ner i montörernas verktygslådor.
– Ska du jobba med el måste du ha isolerade verktyg, men när jag var ute och gjorde studiebesök hos en fordonsutbildning förra året slog det mig att deras isolerade verktyg inte var optimala för elbilar, säger Alexander Sanneryd, kommersiell produktchef för varumärket Ampro.

För att kunna hålla sortimentet aktuellt är Alexander Sanneryd ute på fältet en stor del av sin arbetstid. Han besöker allt från mässor till kunder.
– Jag försöker att vara lyhörd och inte bara lyssna på vad kunderna själva säger att de behöver, utan också tänka ett steg längre och fundera på vad som skulle kunna göra deras vardag lättare. Det var därför han under 2022 besökte den där fordonsutbildningen, för att se hur deras arbete påverkas när en större del av bilarna drivs av el.

Processen för att ta fram nya verktyg för Ampro följer oftast samma steg. Först och främst uppstår idén, som med de isolerade mindre verktygen. Nästa steg är att bestämma sig för exakt vilka verktyg som ska tas fram. Hur bör de utformas för att passa många kunder och samtidigt vara enkla att tillverka?
– Sedan sätter vi ihop ett underlag till leverantören. De tillverkar en prototyp så att vi kan testa att den är i linje med våra ambitioner. En del tester gör Alexander Sanneryd och hans kollegor själva, andra tester ber de kunderna att vara inblandade i. När testerna är klara läggs en beställning, och ungefär sex månader senare kommer de nya verktygen ut i butikerna.
– Jag tycker det är väldigt roligt att vi kan utveckla egna produkter. Inte bara sälja ett standardsortiment. Då kan vi vara först på marknaden med bra lösningar för våra kunder. De får i sin tur de verktyg de verkligen behöver, vilket förbättrar deras arbetsmiljö och sparar dem tid och pengar.

Produktutveckling handlar inte bara om att ta fram nya verktyg, det handlar också om att skapa en bättre paketering för kunden. Eftersom medarbetarna har ett stort intresse för verktyg och gärna skruvar själva, hittar de smarta lösningar som ingen annan tänkt på.
– I höstas tog vi fram en ny verktygsvagn. Då skannade jag av den tidigare versionen och tänkte igenom vad man använder dagligen och vad man verkligen behöver för att slippa springa och leta i olika lådor, säger Alexander Sanneryd.
– Det jag kom fram till var att du alltid måste springa och hämta en nyckel någon annanstans när du ska ha mothåll, något som tar mycket tid. Så i den här vagnen har vi lagt in dubbla nycklar av de vanligaste storlekarna. En ganska enkel sak egentligen, men en riktig wow-grej i vardagen. 

Alexander Sanneryd, kommersiell produktchef för AmPro